Lukuhetki lentokoneessa aloitti suomalaisen nyhtökauran menestystarinan

Jos Gold&Green Foodsin toinen perustaja Maija Itkonen olisi käyttänyt lentonsa nukkumiseen eikä silmäillyt New York Timesia, yksi tämän hetken kuumimmista ruokainnovaatioista olisi saattanut jäädä syntymättä.

Artikkeli kanaa jäljittelevistä kasviproteiineista sai Itkosen pirauttamaan ystävälleen Reetta Kivelälle jo kentältä. Heti Kivelä ei ajatuksesta innostunut. ”Kesti kyllä aika kauan, että kauratutkija pääsi kömpimään kauraleivistä ja -puuroista muuhun kategoriaan”, elintarviketieteiden tohtori hymähtää.

Ajatus lähti kuitenkin itämään. Ilmastonmuutoksesta kertovat otsikot olivat jo pitempään ahdistaneet Kivelää. Jotain oli tehtävä, ja lihansyönnin ilmastovaikutusten vähentäminen kasvisruokaa lisäämällä tuntui luontevalta tavalta vaikuttaa.

”Kasvisruoka ja proteiinipitoinen ruokavalio ovat jo muutaman vuoden olleet suuria ruokatrendejä, mutta huomasin, että täydellinen kasviproteiinilähde puuttui. Kaurassa nämä trendit yhdistyvät täydellisesti. Se on täynnä hyviä aminohappoja ja sillä on tutkitusti terveydellisisä vaikutuksia”, Kivelä kuvailee.

Ihan hetkessä uudenlainen ruokainnovaatio ei syntynyt. Tarvittiin usean kuukauden kehittelytyö ja muutama opintomatka Kiinaan, kunnes kauraleseistä ja härkäpavuista koostuva nyhtökaura sai nykyisen muotonsa.

 

 

”Luojan kiitos tämä ei ollut pahaa!”

Lihaa korvaavien tuotteiden makua kohtaan on edelleen epäluuloja, mutta koemaisteluiden viesti oli positiivinen. ””Luojan kiitos, tämä ei ollut pahaa” oli parhaita palautteitamme”, Kivelä muistelee huvittuneena maistajien reaktioita.

Kivelän mukaan monet ruokaprojektit keskittyvät vain makuun, mutta nyhtökauraa kehittäessä myös muut osa-alueet olivat tärkeitä. Esimerkiksi käytettävyyden tuli olla helppoa ja nopeaa. ”Kuluttaja piti saada ymmärtämään, että tuotteen voi heittää vain paistinpannulle”, Kivelä havainnollistaa.

Siksi Kivelä ja Itkonen halusivat perinteitä rikkoen myydä kasvistuotetta jauhelihan vieressä ja paketoida sen muistuttamaan lihaista vastinettaan. Onneksi K-supermarket Mustapekasta löytyi ennakkoluuloton kauppias, joka antoi kaksikon testata ideaansa. Testierä myytiin kolmessa tunnissa, ja Kivelä ja Itkonen tiesivät olevansa oikeilla jäljillä.

 

Huikea menestystarina on vasta alussa

Innostus uudenlaiseen kasviproteiinituotteeseen syntyi heti. Kun ensimmäiset nyhtökauraerät tulivat kauppoihin, ne loppuivat minuuteissa eikä jonoissa vältytty käsirysyiltäkään. Kivelä myöntää, että saatavuus ei ole vieläkään halutulla tasolla, mutta tuotantomäärät ovat kasvussa. ”Olemme juuri kaksinkertaistaneet tuotannon, joten nyt nyhtökauraa saattaa löytyä vielä iltapäivästäkin kaupasta”, Kivelä vinkkaa.

Vaikka moni suomalainen ei ole vielä maistanut suupalastakaan kuluttajien uutta suosikkituotetta, siitä on jo tullut kansallinen ylpeydenaihe. ”On upeaa, että suomalaiset ovat ottaneet tuotteen omakseen. Jopa niin paljon, että ihmiset mielipidepalstoilla miettivät nyhtökauralle parempaa nimeä, jotta se menestyisi paremmin”, Kivelä nauraa.

Nimeä tuskin vaihdetaan. Googlessa hakusanalla nyhtökaura löytyy jo yli 150 000 osumaa. Ei huonosti tuotteelta, josta juuri kukaan ei ollut kuullut mitään vuosi sitten.

Reetta Kivelä puhui nyhtökaurasta Millennium Talks -tilaisuudessa 16.11.2016 Design Factorylla. Maksuttomat ja kaikille avoimet Millennium Talks -tilaisuudet jatkuvat taas ensi vuonna.

Teksti: Riina Vänttinen
Kuva: Rosa Lehtokari